معاون توسعه تجارت خارجي بازرگاني استان يزد:

رشد چشمگير احداث صنايع مادر در يزد مديون دولت نهم است

یزدفردا: معاونت توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان يزد، رشد چشمگير احداث صنايع مادر در اين استان را مديون دولت نهم دانست.

ناصر ارسلاني‌زاده امروز در گفتگو با یزدفردا " توسعه صادرات را از اصلي‌ترين مسائل كشور برشمرد و اظهار داشت: حضور در بازارهاي خارجي از مزايا و اهميت خاصي براي اقتصاد كشور برخوردار است واهداي جوايز صادراتي و معافيت‌هاي مربوط گامي مهم براي تسهيل در امر صادرات است.
وي افزود: در شرايطي كه ركورد در بازار دنيا حاكم است و مشكلات مالي نيز وجود دارد، حفظ بازارهاي صادراتي و صادرات كالا از اهميت خاصي براي كشور برخوردار است.
ارسلاني‌زاده با اشاره به اينكه صادرات با توليد پايدار در ارتباط است، بيان داشت: بايد بازار صادراتي پايداري داشت، زيرا زماني كه توليد پايداري داشته باشيم اشتغال نيز پايدار خواهد بود.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو در مورد وضعيت پرداخت جوايز صادراتي در سال گذشته به صادر كنندگان استان يزد عنوان كرد: پرداخت جوايز صادراتي در سال87 نسبت به سال قبل از آن (سال 86) 10 درصد رشد داشته و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان زمان پرداخت جوايز صادراتي اين ميزان به 30 درصد افزايش يابد.
وي افزود: در سال جاري تعداد 70 پرونده جايزه صادراتي پذيرش و محاسبه شده است و مبلغ 8 ميليارد ريال تا پايان شهريورماه سال جاري پرداخت شده و مبلغ 8 ميليارد ريال نيز در صورت تامين اعتبار پرداخت خواهد شد.
وي تاكيد كرد: جوايز صادراتي سال 1387 استان يزد مبلغ 37 ميليارد ريال بوده است.
معاونت توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان يزد عنوان كرد: بررسي چگونگي تخصيص جوايز صادراتي نشان مي‌دهد كه در استان يزد محصولات صنعتي از قبيل كاشي و سراميك و اكسيد موليبدن و فروموليبدن و نساجي بيشترين حجم جوايز صادراتي را به خود اختصاص داده و گروه صنايع دستي نيز پايين‌ترين رتبه را دارند.
ارسلاني‌زاده در در ادامه با بيان اينكه 10 صادركننده نمونه كشوري از بين صادركنندگان استان يزد انتخاب شده‌اند، گفت: سهم بالاي صادركنندگان يزدي بين صادركنندگان نمونه ملي نشان‌دهنده ميزان بالاي توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي صادركنندگان استان است.
وي همچنين با تاكيد بر لزوم تقويت هر چه بيشتر رويكرد بازرگاني خارجي استان يزد به بيان برخي اقدامات سازمان بازرگاني اين استان براي توسعه صادرات پرداخت و افزود: طي چند ماه اخير اعزام دو هيئت به كشورهاي ارمنستان و عربستان و پذيرش سه هيئت تجاري از كشورهاي اوكراين، كنيا و تاجيكستان تا پايان سال جاري، پرداخت به موقع جوايز صادراتي، راه‌اندازي نرم‌افزار يارانش و سيستم ثبتارش يزد، الكترونيكي كردن كارت بازرگاني، عضويت 60 شركت صنعتي در نقطه تجاري استان يزد برگزاري حداقل دو ميزگرد تخصصي بررسي بازار، افزايش تعامل با انجمن‌ها و تشكل‌ها، بازديد از واحدهاي صادراتي و توليدي و حل مشكلات از جمله اين اقدامات است كه اميدواريم نتايج اين عملكردها در آينده نزديك مشخص‌تر شود.
وي مشكل اصلي تجارت خارجي استان را استقرار نيافتن صنايع مادر در استان دانست و افزود: واحدهاي صنعتي مادر به همت و تلاش خدمتگزاران دولت مردمي و انقلابي احمدي نژاد در حال شكل‌گيري در استان است كه با راه‌اندازي آنها و ايجاد خوشه‌هاي صنعتي و توليدي مرتبط‌، صادرات استان رشد چشمگيري خواهد داشت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا